Een incident melden

Inleiding

Wanneer u als Belgisch bedrijf of organisatie het slachtoffer bent van malware, een inbraak in uw website of netwerk, DDoS-aanval, botnet, phishing of een ander cyberbeveiligingsincident, kunt u best contact met ons opnemen.

Wij staan met onze expertise kosteloos voor u paraat om de eerste brand te blussen en u in alle confidentialiteit te adviseren om een oplossing te vinden.

Ook enkel het melden van een cyberbeveiligingsprobleem kan. In dat geval coördineren we om de betrokken partij(en) op de hoogte te brengen en het probleem te laten aanpakken. Bovendien stelt elke melding ons in staat om trends in België, uiteraard anoniem, in kaart te brengen.

Wie kan een incident melden?

Vanuit België:

Alle Belgische bedrijven en (overheids)organisaties kunnen bij CERT.be terecht om een cyberincident te melden en/of advies over cyberbeveiliging te vragen.

Vanuit het buitenland:

CERT.be werkt als nationale CERT voor België. Iedere buitenlandse organisatie of CERT kan dus een incident bij CERT.be melden.

Meld een incident

Een cyberbeveiligingsincident melden kan best via cert [at] cert [dot] be.

Indien u kunt werken met PGP-versleuteling en u uw e-mail naar CERT.be zo veilig en discreet mogelijk wilt versturen, raden we u aan gebruik te maken van PGP-encryptie of versleuteling.

In een noodgeval kan u telefonisch een incident melden: +32 (0)2 501 05 60 (elke werkdag van 9u tot 17u).

Let op, u kunt bij CERT.be een cyberincident melden en indien nodig bijkomend advies vragen. Indien u meteen klacht wenst in te dienen, kunt u best meteen uw lokale politie contacteren.

Welke informatie melden?

  • Uw contactgegevens
  • Over welk type incident gaat het: DDoS, malware… ?
  • Wanneer heeft het incident plaatsgevonden?
  • Is het incident nog steeds bezig?
  • Hoe merkt(e) u dit incident op?
  • Wat is de impact?
  • Heeft u al acties of maatregelen genomen? Zo ja, welke?
  • Beschikt u over logs of andere technische gegevens?
  • Wie heeft u al geïnformeerd?
  • Wat verwacht u na uw melding?

Na uw melding …

  • Krijgt u een ontvangstbevestiging en een incidentnummer. Met dit incidentnummer kunt u steeds naar uw melding verwijzen.
  • Nemen we zo snel mogelijk met u contact op om uw vragen te beantwoorden.